چشم انداز و ماموریت


 

چشم ­انداز

ایجاد بستر رشد و تعالی دخترانی مومن (دارای عقیده توحیدی، اخلاق و عمل صالح)، اندیشمند، توانمند، با نشاط، موثر در خانواده و جامعه و پایبند به هویت شیعی- ایرانی و نظام جمهوری اسلامی

 

 

مأموریت

متوسطه دوره دوم روشنگر در راستای رشد و تعالی فردی و اجتماعی دختران این سرزمین، با ایجاد موقعیت­ های تربیتی پویا، مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر آن است تا به سهم خود منشأ ایجاد تحولات در جامعه امروزی ایران اسلامی باشد.

لذا برآن است تا با فراهم آوردن اجتماعی متعهد از معلمان و دانش ­آموزان و ارائه­ ی دروس پایه و تکمیلی و فعالیت های فرهنگی- اجتماعی و طرح چالش ­های جامعه امروز، به ارتقاء سطح علمی و معرفتی نسل جوان و توسعه توانمندی­ های فردی نظیر تفکر خلاق و سنجش ­گر و توانایی برقراری ارتباط مؤثر آنان با خالق جهان هستی، خود، دیگران و مخلوقات الهی بپردازد و با نظر به نقش برجسته ­ی ارتباطات، تحلیل و تفکر در جامعه امروز، توجه ویژه به دانش تحلیلی، رسانه، زبان، پرورش خلاقیت­ های فردی و جمعی و تعامل مؤثر با علم و فن­ آوری را فراروی برنامه­ های خود قرار دهد.

 

 

 

اهداف

به دنبال مأموریت خود یعنی رشد و تعالی فردی و اجتماعی دختران مان، برآنیم تا با برنامه ­ریزی مناسب در ایجاد زمینه ­ی کسب معرفت نفس و درک نسبت آن با خالق، انسان­ها و مخلوقات دیگر و شکل­ گیری چارچوب هستی ­شناسی براساس مبانی اسلامی و شیعی اثربخش باشیم. سپس در این بستر به ارائه ­ی محتوای شناختی و مهارتی تعریف شده و به یک معنا سواد لازم برای زیست اثربخش در دنیای امروز و فردا بپردازیم. سواد به مفهوم عام و امروزی آن مبنای یادگیری دانش ­آموز در مدرسه، تعامل مولد در جامعه و راهبر توسعه­ ی پایدار است و موفقیت در هر زمینه یادگیری، وابسته به توانایی بکارگیری معنادار، مشخص و متمایز سواد است که این خود لازمه ­ی یادگیری مادام ­العمر نیز خواهد بود. درواقع، اکنون سواد به عنوان مجموعه ­ای از دانش­ ها و مهارت­ ها، ابزاری برای شناسایی، فهم، تفسیر، خلق و برقراری ارتباطات در دنیایی که به نحو فزاینده­ای دیجیتال، متن ­محور و غنی از اطلاعات بوده و با تغییرات سریع درک می شود، مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

 

در یک دسته ­بندی کلی می ­توان مهارت ­های مورد نیاز امروز را به سه دسته تقسیم نمود[1]:

  • مهارت­ های شناختی و فراشناختی شامل تفکر نقاد، تفکر خلاق، یادگیری چگونه آموختن و خودتنظیمی

  • مهارت ­های عاطفی و اجتماعی شامل همدلی، خودکارآمدی، مسئولیت­ پذیری و کار گروهی 

  • مهارت­ های کاربردی و فیزیکی شامل بکاربستن اطلاعات جدید و ابزارهای فن ­آوری ارتباطات

در راستای تحقق اهداف کلی فوق، اهداف خردتر زیر به صورت برجسته تعریف شده و مورد نظر هستند:

دستیابی به سطح علمی برتر:

با به ره­گیری از تجربه­ ی متخصصان برتر حوزه­ ی آموزشی کشور و حضور معلمان فرهیخته و توانمند با صلاحیت ­های حرفه ­ای و امکانات متعدد آموزشی و ایجاد فرصت­ های اندیشه­ورزی، یادگیری مشارکتی و هم­ افزایی همراه با ارزیابی کیفیت آموزش و سنجش پیوسته­ ی فرایند و نتایج، زمینه­ ساز رشد دانش ­آموزان متخصص، فکور و یادگیرنده مادام ­العمر باشیم. 

ارتقاء سطح مسئولیت ­پذیری:

کسب درک مناسبی از اجتماع و زیست جمعی که دربردارنده­ ی همکاری، احترام به همه افراد، تحمل آراء و دیدگاه ­های مخالف، گفت ­و­گو و مفاهمه است و نیز تربیت شهروندان آگاه، متعهد، باورمند به زیست اخلاقی و ارزشی و مسئول در برابر خدا، خود و دیگران و رهبران آینده را می ­توان به عنوان بخشی از اهداف مجموعه نام برد.

ارتقاء سطح مشارکت ­جویی و مهارت­ های فردی و جمعی:

متوسطه دوره دوم روشنگر، با فراهم آوردن فرصت ­های مناسب یادگیری در قالب آموزش­ های تخصصی، پژوهش ­های دانش ­آموزی، مشارکت­ های فرهنگی – اجتماعی در داخل و خارج از مدرسه و انواع فعالیت­ های فوق برنامه، توسعه مهارت­ های فردی دانش ­آموزان را دنبال می ­کند.

 

راهبرد­ها

  1. تربیت زن مسلمان معتقد و فکور، دارای حساسیت و نکته ­سنجی در سطح ملی و بین­ المللی

  2. ارائه محتوای درسی مصوب آموزش و پرورش به بهترین نحو و تضمین موفقیت دانش­ آموزان در کنکور سراسری

  3. ارائه محتوای آموزشی تکمیلی مانند زبان انگلیسی، فیزیک و ریاضی تکمیلی، نرم ­افزارهای رایانه­ ای و تقویت تفکر منطقی- ریاضی و نظم ذهنی، جهت تعمیق محتوا و تسلط علمی بیش­تر دانش­ آموزان

  4. ارائه کلاس ­های فوق برنامه جهت پرورش مهارت­ های فکری و عملی در راستای علایق شخصی دانش ­آموزان 

  5. ارائه برنامه ­های فرهنگی به ­صورت حضوری و مجازی، نظیر کانال رواق روشن، برپایی هیئات مذهبی، اردوها، مطالعات فردی و گروهی، نشست­ ها، جلسات نقد، سمینارهای فردی و گروهی، تعاملات درون مدرسه ­ای و برون مدرسه­ ای جهت ارتقاء سطح اندیشه ­ورزی و توسعه مهارت­ های ارتباطی دانش­ آموزان

  6. بسترسازی برای انجام پژوهش ­های مسئله ­محور دانش ­آموزی در راستای علاقه­ مندی­ های دانش­ آموزان و موضوعات آموزشی و پرورشی و مسائل اجتماعی- فرهنگی

  7. رصد و سنجش مستمر فرایند فعالیت ­های آموزشی، پرورشی و پژوهشی صورت­ گرفته به منظور شناسایی اشکالات و رفع نواقص و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت­ها و عملکردهای دانش­ آموزان، معلمان و مجریان

 

>